«Ζαλίζουν» οι αποζημιώσεις του Δημοσίου για τα διόδια σε Βαρυμπόμπη & Αγ. Στέφανο

αυτοκίνητα κάνουν ουρά σε σταθμό διοδίων στην Ελλάδα

Απίστευτα είναι τα ποσά των αποζημιώσεων που έχει δώσει το Ελληνικό Δημόσιο στη Νέα Οδό για τις παρατάσεις στους σταθμούς διοδίων Βαρυμπόμπης και Αγίου Στεφάνου.

Η συνεχιζόμενη αναστολή της λειτουργίας των πλευρικών διοδίων στους κόμβους Βαρυμπόμπης, Αγίου Στεφάνου και Σχηματαρίου έχει οδηγήσει το Ελληνικό Δημόσιο σε τεράστιες αποζημιώσεις προς τη Νέα Οδό, όπως αναφέρει το ethnos.gr.

Από το 2017 μέχρι σήμερα, οι αποζημιώσεις ξεπερνούν τα 112,5 εκατ. ευρώ, με ετήσια αυξητική τάση, καθώς το ποσό για το 2023 ανήλθε σε 21,73 εκατ. ευρώ!

Οι παρατάσεις δίνονται λόγω των εύλογων αντιδράσεων των τοπικών κοινωνιών, καθώς οι πλευρικοί σταθμοί διοδίων επιβαρύνουν τους κατοίκους αυτών των περιοχών, χωρίς να υπάρχουν επαρκείς εναλλακτικές μετακίνησης. Το θέμα έχει απασχολήσει και τη Βουλή, με τον υφυπουργό Υποδομών, Νίκο Ταχιάο, να αφήνει ανοικτό το ενδεχόμενο νομοθετικής ρύθμισης για την ακύρωση της εγκατάστασης των διοδίων, αν και μέχρι στιγμής αυτό δεν έχει συμβεί. Το θέμα είναι ότι μέχρι να συμβεί αυτό, το Ελληνικό Δημόσιο (άρα όλοι μας) ζημιώνεται δεκάδες εκατομμύρια ευρώ κάθε χρόνο!

Η αρχική σύμβαση για τα διόδια

Η Σύμβαση Παραχώρησης που κυρώθηκε με τον ν. 3555/2007 και τροποποιήθηκε με τον ν. 4219/2013 προέβλεπε την εγκατάσταση πλευρικών σταθμών διοδίων στους ανισόπεδους κόμβους Βαρυμπόμπης, Αγίου Στεφάνου και Σχηματαρίου. Ωστόσο, η εφαρμογή αυτών των διοδίων ανεστάλη μέσω συμφωνιών μεταξύ του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και του παραχωρησιούχου, με σκοπό να συνδυαστεί η λειτουργία τους με ένα πιο σύγχρονο ηλεκτρονικό σύστημα αναλογικής χρέωσης. Τα ηλεκτρονικά αυτά διόδια θα χρηματοδοτούνταν από το Ταμείο Ανάκαμψης, αλλά μέχρι στιγμής δεν έχει προχωρήσει ο διεθνής διαγωνισμός.

Η καθυστέρηση στην υλοποίηση του ηλεκτρονικού αυτού συστήματος έχει οδηγήσει σε διαδοχικές παρατάσεις της αναστολής, με αποτέλεσμα τη συνεχή επιβάρυνση του Δημοσίου με αποζημιώσεις προς τον παραχωρησιούχο για διαφυγόντα έσοδα. Το κόστος των αποζημιώσεων βαίνει αυξανόμενο, ενώ εκκρεμεί η λήψη οριστικής απόφασης για το αν οι πλευρικοί σταθμοί διοδίων θα τεθούν τελικά σε λειτουργία ή αν θα ακυρωθεί η εγκατάστασή τους μέσω νομοθετικής ρύθμισης.

Η γέφυρα της Βαρυμπόμπης

Παράλληλα, μεγάλο ερωτηματικό αποτελεί και η τύχη της γέφυρας της Βαρυμπόμπης, που πρέπει να αντικατασταθεί ή να ανακατασκευαστεί καθώς μετράει ήδη 60 έτη και έχει φτάσει στο τέλος του κύκλου της ζωής της. Η ανακατασκευή της γέφυρας στη Βαρυμπόμπη και η αναμόρφωση του κόμβου, αποτελούσαν μέρος του συνολικού σχεδιασμού των διοδίων.

Όπως έχει επισημάνει και ο κ. Ταχιάος στη Βουλή, η γέφυρα στη Βαρυμπόμπη χρήζει επισκευής, καθώς παρουσιάζει σημαντικά τεχνικά ζητήματα. Συγκεκριμένα:

  • Διαθέτει ανεπαρκές άνοιγμα.
  • Τα δύο βάθρα της βρίσκονται μέσα στη Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης (ΛΕΑ).
  • Το ύψος της στη λωρίδα των βαρέων οχημάτων είναι οριακά ανεκτό, μόλις 5 μέτρα.
  • Το πλάτος της είναι ανεπαρκές για την εξυπηρέτηση του κυκλοφοριακού φόρτου και των επιτρεπόμενων κινήσεων του ανισόπεδου κόμβου.

Επιπλέον, έχουν παρατηρηθεί περιορισμένες αποφλοιώσεις του σκυροδέματος, εμφανείς φθορές από προσκρούσεις σε όλο το πλάτος της γέφυρας και υπάρχει έλλειψη δικτύου αποστράγγισης των υδάτων, γεγονός ιδιαίτερα κρίσιμο ενόψει της κλιματικής κρίσης.

Το υπουργείο Υποδομών καλείται να λάβει άμεσα αποφάσεις τόσο για την τύχη των διοδίων όσο και για την ανακατασκευή της γέφυρας Βαρυμπόμπης, καθώς η τρέχουσα κατάσταση προκαλεί συνεχή δημοσιονομική επιβάρυνση για το Δημόσιο άρα και για όλους τους πολίτες.