Το Λύκειο Κρυονερίου διδάσκει το πραγματικό μήνυμα των Χριστουγέννων

αλληλεγγύη

Μαθητές και καθηγητές στο Λύκειο Κρυονερίου μας δίνουν το πιο όμορφο μάθημα και κάνουν πράξη το μήνυμα των Χριστουγέννων, συγκεντρώνοντας είδη πρώτης ανάγκης για τους μαθητές που κρατούνται στις φυλακές ανηλίκων του Αυλώνα.

Μιλήσαμε με την υποδιευθύντρια του σχολείου στο Κρυονέρι για τις αντίδρασεις των μαθητών σε αυτή την ενέργεια και για το μήνυμα που θέλουν να περάσουν.

Οι ανάγκες που αντιμετωπίζουν οι ανήλικοι κρατούμενοι είναι τεράστιες και η συλλογή ειδών πρώτης ανάγκης θα είναι μια ανάσα για αυτούς. Βέβαια, ακόμα πιο σημαντικό από την υλική στήριξη, είναι το ότι χαρίζουν στους μαθητές -κρατούμενους και μη- αλλά και στην κοινωνία, ένα μάθημα αγάπης, ανθρωπιάς και αλληλεγγύης, κάνοντας πράξη το πραγματικό μήνυμα των Χριστουγέννων.

Όπως, σύμφωνα με τη θρησκεία, ο Χριστός «ήρθε στη γη για τους αμαρτωλούς», για να σταθεί δίπλα τους και να τους καλέσει σε μετάνοια με την άπειρη αγάπη του και όχι με εκδίκηση ή κατάκριση. Όλοι αξίζουμε μια δεύτερη ευκαιρία και ο πραγματικός σωφρονισμός έρχεται από την κατανόηση, την αποδοχή και την αγάπη, όχι την περιθωριοποίηση και τον αποκλεισμό.

Μιλώντας με την υποδιευθύντρια μου έκανε εντύπωση ότι κάποιοι μαθητές αντέδρασαν αρνητικά στη δράση, εκφράζοντας συντηρητικές απόψεις που ακούμε συχνά και από μεγαλύτερους συμπολίτες μας, ότι δεν θα πρέπει να βοηθούμε τους εγκληματίες. Δυστυχώς, ζούμε σε μια εποχή κοινωνικού αυτοματισμού που ο ένας στρέφεται ενάντια στον άλλον και κρίνουμε πολύ εύκολα αλλά πράττουμε πολύ δύσκολα. Μην ξεχνάμε τις συνθήκες στις οποίες έχουν μεγαλώσει πολλά από αυτά τα παιδιά και τα οδήγησαν να κάνουν τις επιλογές που έκαναν. Όλοι μιλάμε εκ του ασφαλούς αλλά κανείς δεν ξέρει πώς θα αντιδρούσε εάν «περπατούσε στα παπούτσια τους» όπως λέει μια αμερικανική φράση.

Αλλά και πέρα από αυτό, όλοι δικαιούνται μια δεύτερη ευκαιρία και η ιστορία του σωφρονισμού έχει αποδείξει πως ο εγκλεισμός που σημαίνει και αποκλεισμός από την κοινωνία, δεν οδηγεί στην υγιή επανένταξη των κρατουμένων στο κοινωνικό σύνολο.

Η συνέντευξη

Με αφορμή αυτή την πρωτοβουλία, μιλήσαμε με την υποδιευθύντρια του σχολείου, Ευστρατία Μήτσιου για τη συγκεκριμένη δράση και την αποδοχή της από τους μαθητές του σχολείου:

Ποια ήταν η αφετηρία αυτής της συνεργασίας με το σχολείο του Σωφρονιστικού Καταστήματος Κράτησης Νέων στον Αυλώνα; Τι σας ενέπνευσε να αναλάβετε αυτή την πρωτοβουλία;

Ένας από τους καθηγητές του σχολείου, ο κ. Παπαδημητρίου Ιωάννης (Φυσικός) ήταν για πολλά χρόνια εκπαιδευτικός σε αυτό το σχολείο. Στα πλαίσια των δράσεων του σχολείου ο κ. Παπαδημητρίου προσπαθεί να οργανώσει μια επίσκεψη μικρής ομάδας παιδιών στο σχολείο των φυλακών. Με την ευκαιρία αυτή και γνωρίζοντας τις μεγάλες ανάγκες που υπάρχουν, ζήτησε από το Διευθυντή του σχολείου, κύριο Πέτρο Γιατζάκη, να μαζευτούν αγαθά πρώτης ανάγκης για τους νέους κρατούμενους και αυτός, με δική του πρωτοβουλία, σκέφτηκε να γίνει αυτό με την ευκαιρία των Γιορτών των Χριστουγέννων.

Ποια είναι τα κύρια προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι ανήλικοι κρατούμενοι μαθητές και πώς μπορεί η εκπαιδευτική ή τοπική κοινότητα να συμβάλει στην αλλαγή της πορείας τους;

Οι νέοι μαθητές – κρατούμενοι αντιμετωπίζουν πολλά προβλήματα. Αρκετοί από αυτούς δεν έχουν καθόλου υποστήριξη από κάποιον, ψυχολογική ή υλική. Βρίσκονται σε καθεστώς εγκλεισμού, συχνά περιμένοντας απλώς ένα δικαστήριο. Η επίπτωση της ζωής στη φυλακή είναι πολύ σκληρή λόγω και του νεαρού της ηλικίας τους.

Η φυλακή του Αυλώνα είναι υπερπληθυσμένη (350 περίπου κρατούμενοι ενώ έχει σχεδιαστεί να φιλοξενεί 160) οι κτηριακές εγκαταστάσεις είναι παλιές και δύσκολο να καθαριστούν. Ακόμα, είναι σημαντικά υποστελεχωμένη, μια που υπάρχουν πολύ λιγότεροι σωφρονιστικοί υπάλληλοι από αυτούς που θα εξασφάλιζαν την ασφάλεια του χώρου και την εύρυθμη λειτουργία του. Επιπλέον, τα χρήματα που υπάρχουν για βασικές παροχές ρουχισμού, κλινοσκεπασμάτων και ειδών προσωπικής υγιεινής είναι λιγοστά, με αποτέλεσμα τα σχολεία που λειτουργούν εντός της φυλακής εδώ και πολλά χρόνια, να προσπαθούν να παρέχουν μια μικρή βοήθεια στους κρατούμενους.

Οι έρανοι και οι δωρεές, κινητοποιούν τις κοινότητες, ενημερώνουν τους ανθρώπους για τις κάκιστες συνθήκες κράτησης και τους ευαισθητοποιούν σχετικά με το θέμα αυτό. Για τους κρατούμενους είναι αυτή η προσφορά ιδιαίτερα σημαντική, όχι μόνο ως προς την παροχή πραγμάτων που αρκετοί από αυτούς πραγματικά χρειάζονται, αλλά και ως μια κίνηση συμπαράστασης και αλληλεγγύης.

Ποιες ήταν οι αντιδράσεις των μαθητών σας όταν έμαθαν για τη δράση αλλά και για τις ανάγκες των κρατούμενων μαθητών στον Αυλώνα;

Οι περισσότεροι μαθητές αντέδρασαν θετικά στην παροχή βοήθειας μέσω του εράνου και ζήτησαν να συμμετέχουν στην ομάδα που θα επισκεφτεί στο μέλλον το σχολείο της φυλακής. Κάποιοι όμως, λίγοι ευτυχώς αντέδρασαν αρνητικά εκφράζοντας απόψεις που ακούμε συχνά και από μεγαλύτερους συμπολίτες μας, ότι δεν θα πρέπει να βοηθούμε τους εγκληματίες. Αυτό μας δείχνει ότι υπάρχει ακόμα πολύς δρόμος να προχωρήσουμε και ότι τέτοιες δράσεις γίνονται ακόμα πιο σημαντικές ώστε να καλλιεργηθούν κοινωνικές ευαισθησίες και να διεκδικηθούν βασικά ανθρώπινα δικαιώματα.

Ποιο είναι το μήνυμα που θέλετε να περάσετε στους μαθητές σας, αλλά και στην τοπική κοινωνία, μέσα από αυτή την πράξη αλληλεγγύης και προσφοράς;

Είμαστε εδώ για να σας συμπαρασταθούμε! Όλοι έχουν δικαίωμα στην αξιοπρέπεια! Τα ανθρώπινα δικαιώματα δεν διαπραγματεύονται! Όλοι έχουν δικαίωμα για μια δεύτερη ευκαιρία.

Σκοπεύετε να συνεχίσετε αυτή τη συνεργασία και μετά τις γιορτές των Χριστουγέννων; Υπάρχουν σκέψεις για την ανάπτυξη περαιτέρω εκπαιδευτικών ή κοινωνικών δράσεων με το σχολείο στις φυλακές του Αυλώνα;

Σκοπεύουμε να συνεχίσουμε και ελπίζουμε η επίσκεψη μικρής ομάδας μαθητών και καθηγητών του σχολείου να γίνει σύντομα πραγματικότητα. Ακόμα, με την ευκαιρία της επαφής θα μπορούσαν να σχεδιαστούν εκπαιδευτικές δράσεις – σχολικές γιορτές από κοινού ώστε τα δύο σχολεία να έρθουν σε επαφή και να επικοινωνήσουν.

Γνωρίστε το σχολείο των φυλακών

Αγώνας για καλύτερες συνθήκες κράτησης με στόχο την επανένταξη

Διεθνείς πρακτικές και έρευνες, αποδεικνύουν πως οι καλύτερες συνθήκες κράτησης περιλαμβάνουν μια σειρά από δράσεις, με στόχο να επανενταχθούν επιτυχώς οι κρατούμενοι στο κοινωνικό σύνολο. Κάποιες από αυτές περιλαμβάνουν:

Εκπαιδευτικό και αναμορφωτικό πλαίσιο

Πρόσβαση στην εκπαίδευση: Οι ανήλικοι κρατούμενοι πρέπει να συνεχίζουν την εκπαίδευσή τους ή να αποκτούν δεξιότητες που θα τους βοηθήσουν στην κοινωνική επανένταξη. Σχολεία εντός των φυλακών ή συνεργασία με εξωτερικά εκπαιδευτικά ιδρύματα -όπως το ΓΕΛ Κρυονερίου- είναι σημαντικά.
Επαγγελματική κατάρτιση: Προγράμματα επαγγελματικών δεξιοτήτων, όπως μαθήματα τεχνών, χειροτεχνίας ή τεχνολογίας, είναι σημαντικά για τη μελλοντική τους σταδιοδρομία.

Ατομική και ομαδική ψυχολογική στήριξη

Παροχή ψυχολογικής υποστήριξης: Πολλοί ανήλικοι παραβάτες προέρχονται από προβληματικά περιβάλλοντα. Ειδικευμένοι ψυχολόγοι και κοινωνικοί λειτουργοί πρέπει να εργάζονται μαζί τους για να διαχειριστούν τραύματα και συναισθηματικές δυσκολίες.
Ομαδικές συνεδρίες: Ενίσχυση της κοινωνικότητας και της συνεργασίας μέσα από θεραπευτικές ομάδες.

Οικογενειακή υποστήριξη και επαφές

Διατήρηση οικογενειακών δεσμών: Η στήριξη της οικογένειας στους ανήλικους κρατούμενους παίζει κεντρικό ρόλο στην επανένταξη.
Εκπαίδευση των γονέων: Προγράμματα για γονείς μπορούν να βελτιώσουν τη δυναμική της οικογένειας, ώστε να λειτουργεί υποστηρικτικά και μετά την αποφυλάκιση.

Εναλλακτικά μέτρα κράτησης

Ανοιχτές φυλακές: Περιβάλλοντα που δεν μοιάζουν με τυπικές φυλακές, αλλά προσομοιάζουν σε κοινότητες, όπου οι ανήλικοι κρατούμενοι εργάζονται, μορφώνονται και συμμετέχουν σε δραστηριότητες.
Στέγες φιλοξενίας: Μικρές δομές που επικεντρώνονται στην κοινωνική επανένταξη, παρέχοντας ένα πιο ανθρώπινο περιβάλλον από τις κλασικές φυλακές.

Σωστή δομή του περιβάλλοντος κράτησης

Μικρότερες μονάδες κράτησης: Μονάδες με περιορισμένο αριθμό κρατουμένων για πιο προσωπική αντιμετώπιση.
Ευνοϊκές υποδομές: Χώροι που προάγουν τη φυσική δραστηριότητα, την τέχνη, τον αθλητισμό και την κοινωνική αλληλεπίδραση.

Κατάρτιση προσωπικού

Το προσωπικό των φυλακών πρέπει να εκπαιδεύεται ώστε να προσεγγίζει με ευαισθησία και επαγγελματισμό τους ανήλικους κρατούμενους.

Εστίαση στη συναισθηματική και κοινωνική ανάπτυξη

Προγράμματα αναμόρφωσης: Χρήση πρακτικών που δίνουν έμφαση στη διδασκαλία κοινωνικών δεξιοτήτων, στην κατανόηση των συνεπειών των πράξεών τους και στην ανάπτυξη ηθικής σκέψης.

Προετοιμασία για την επανένταξη

Συνεργασία με κοινότητες: Δίκτυα στήριξης που διασφαλίζουν πως μετά την αποφυλάκιση οι ανήλικοι θα έχουν πρόσβαση σε εργασία, εκπαίδευση και υποστήριξη.
Καθοδήγηση μετά την αποφυλάκιση: Συνεχής παρακολούθηση και στήριξη για να αποφευχθεί η υποτροπή.

Με τη σωστή στήριξη και ένα ανθρώπινο σωφρονιστικό σύστημα, οι ανήλικοι κρατούμενοι μπορούν να επανενταχθούν επιτυχώς στην κοινωνία και να σπάσουν τον κύκλο της εγκληματικότητας.

Η ανακοίνωση του ΓΕΛ Κρυονερίου

«Το Λύκειο στο Κρυονέρι έχει αρχίσει μία συνεργασία με το Γυμνάσιο και Λύκειο του Σωφρονιστικού Καταστήματος Κράτησης Νέων στον Αυλώνα Αττικής.

Στο σχολείο αυτό φοιτούν τώρα 250 περίπου ανήλικοι μαθητές. Το σχολείο αυτό και οι εκπαιδευτικοί που εργάζονται με αφιέρωση σε αυτό, αγωνίζονται να μάθουν γράμματα, να δώσουν ελπίδα και μία άλλη προοπτική ζωής σε δύσκολους και τραυματισμένους εφήβους με πολλά και δυσεπίλυτα προβλήματα.

Ο Δήμος Διονύσου και το Λύκειο Κρυονερίου θα θέλαμε να βοηθήσουμε το σχολείο αυτό με μία δωρεά ενόψει των εορτών των Χριστουγέννων για να μπορέσει να εκπληρώσει κατά το δυνατόν καλύτερα την δύσκολη αποστολή του.

Θα θέλαμε να παρακαλέσουμε θερμά όλους τους δημότες να ανταποκριθούν όσο μπορεί η κάθε οικογένεια με την συγκέντρωση στο Λύκειο Κρυονερίου των ειδών πρώτης ανάγκης που αναφέρονται παρακάτω.

Καλές και ευλογημένες γιορτές να έχετε και ελπίζουμε να ανταποκριθείτε με ευρυχωρία ψυχής σε αυτό το κάλεσμα του Λυκείου Κρυονερίου.

Τα είδη που θα συγκεντρωθούν, στα οποία συμπεριλαμβάνονται και οι τηλεκάρτες των 4 ευρώ, θα φύγουν από το σχολείο την 23/12/2024.

Σημείο συγκέντρωσης, Λύκειο Κρυονερίου, Αγίας Τριάδος 28-30, 14568 Κρυονέρι

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ: Διευθυντής Λυκείου Κρυονερίου κος Πέτρος Γιατζάκης

Τηλ: 210-6221115 6984 045877

E-mail: lykkryon@sch.gr»

Το athina-voreia.gr ευχαριστεί τους υπεύθυνους του ΓΕΛ Κρυονερίου για τη θετική ανταπόκριση τους και την όμορφη συζήτηση.